February 9, 2021
De parte de Males Herbes
SECCI脫 SINDICAL CGT PARCS I JARDINS

Males Herbes/CGTinforma gener 2021

COM BATEGA EL COMIT脠 D鈥橢MPRESA?

El passat 12 de novembre vam celebrar eleccions sindicals al nostre Institut.Aquestes s’haurien d’haver portat a terme al mes de juny, per貌 la situaci贸 sanit脿ria recomanava deixar-ho per m茅s endavant. Al setembre i veient que  s’apropava una segona onada de COVID i per tal que se celebressin i que els trseballadors tinguessin alguna veu, una manera de dir el que els semblava la gesti贸 de l’anterior Comit猫 la CGT vam decidir convocar eleccions per mitjans d’octubre. Per貌 els tres sindicats hegem貌nics (CCOO,USOC i UGT) van fer una nova convocat貌ria que ens instava al 12 d’octubre per la celebraci贸 del proc茅s, tot just despr茅s que la plantilla hagu茅s rebut els endarreriments generats per la signatura, a l’esquena de les treballadores, de l’acord de la RLT; amb les butxaques de la majoria de treballadores plenes, podia conformar una 鈥渂ona estrat猫gia sindical鈥.

Els resultats van sorprendre molta gent, els sindicats signants de la RLT i l’煤ltim acord de Conveni van rebre una bufetada que hauria de fer que alguns es replantegessin algunes q眉estions com per exemple signar acords senseratificaci贸 de les treballadores. CCOO va perdre 3 delegades, la UGT va perdre 1 i la USOC va perdre 1, o sigui que entre els tres han perdut 5 representants. La CGT ha incrementat la seva representaci贸 en 1 delegada i la Intersindical ha rebut un gran suport aconseguint 4 delegades. Les majories, per貌 es mantenen com sempre CCOO, UGT i USOC encara tenen 11 delegades de les 21 del Comit猫 i mantenen la possibilitat d’imposar els seus criteris a qualsevol votaci贸 o decisi贸 del Comit猫. Els tres sindicats mantenen la majoria al Comit猫.

El 18 de desembre vam celebrar el Plenari del Comit猫 per constituir formalment el Comit猫 d’Empresa i a on s’havia d’escollir una secretaria, una presid猫ncia, unes delegades de prevenci贸 i una persona que represent茅s al Comit猫 com a membre del Consell d’Administraci贸. CCOO no vol la presid猫ncia. Tot sent la for莽a sindical amb una major representativitat, ha defugit la seva responsabilitat de proposar una persona per assumir la presid猫ncia del Comit猫 tot dient que van entendre el missatge de la plantilla amb els resultats de les eleccions i que no es veien treballant al costat de la CGT. Amb aquesta sorpresa la resta de forces no han plantejat cap altre candidat per exercir la responsabilitat, aquesta decisi贸 va ser ajornada. No tenim president/ta de Comit猫. A hores d’ara encara no hi ha cap proposta per exercir el c脿rrec. S’ha de dir que la llei ens diu que un Comit猫 ha de tenir com a m铆nim els c脿rrecs de presid猫ncia i secretaria i que els pr貌xims mesos haurem de nomenar una persona per omplir aquesta vacant. Evidentment hi cap la possibilitat que una persona de la CGT sigui proposada per la presid猫ncia, per貌 es trobar脿 defensant propostes d’una majoria del Comit猫 de CCOO, USOC i UGT.

La CGT, com a segona for莽a sindical, va fer una proposta per la secretaria que va ser aprovada i a partir d’ara el nou secretari de Comit猫 茅s el Mariano Peinado. El c脿rrec de representant del Comit猫 al Consell d’Administraci贸 茅s rotatiu i a aquesta legislatura li toca a la CGT. La intersindical va mostrar la seva voluntat d’assumir aquest c脿rrec i la CGT li va oferir compartir el c脿rrec, per貌 no ho van trobar adient i finalment la nostra secci贸 sindical va proposar al Carlos Bernal Lorente pel Consell d鈥橝dministraci贸 i va ser aprovat. Els delegats de prevenci贸 escollits van ser un per a cada secci贸 sindical: Fani Portol茅s per la CGT, Daniel Agras per CCOO, Carles Castellanos per la Intersindical, Marc Mart铆nez per la USOC i David Mu帽oz per la UGT.

Per altra banda ja hem comen莽at a treballar en un Reglament de Comit猫 que reguli el seu propi funcionament i a on s’establiran les funcions de cada un dels c脿rrecs del Comit猫, les maneres de convocar assemblees, quins acords han de passar per l’aprovaci贸 de l’assemblea, com s鈥檋an de fer aquestes votacions i d’altres q眉estions.

INSPECCI脫 DE TREBALL RESOL QUE 15
MINUTS ENTRE TORNS NO 脡S EFICA脟

Doncs b茅, LA INSPECCI脫 DE TREBALL ENS HA DONAT LA RA脫, i tamb茅 ent茅n que aquesta mesura adoptada per la direcci贸 per tal de garantir el distanciament social no 茅s efectiva, i insta a l鈥檈mpresa a adoptar mesures eficients pel que fa als torns d’entrada i sortida. Al maig del 2020 la direcci贸 de Parcs i Jardins va arribar a un acord amb la majoria de l’antic Comit猫 (excepte CGT) per regular els horaris d’entrada i sortida del lloc de treball per al personal que fa servir els vestuaris. Aquesta mesura va afectar b脿sicament al personal d’oficis i va determinar dos torns d’entrada i dos de sortida a cada vestuari, amb una hora de difer猫ncia entre cada torn (entrades a les 7h i a les 8h i les sortides a les 14h i a les 15h). Aquesta mesura tenia la finalitat de garantir el distanciament social entre el personal i evitar la coincid猫ncia de la totalitat del personal als vestuaris.

Tot i que la CGT estava d’acord amb la mesura per garantir la seguretat de la plantilla, no vam estar d’acord que el personal afectat no cobr茅s la difer猫ncia hor脿ria que marca el conveni. Entenem que les mesures preses pel covid no poden afectar els drets de lespersones treballadores, com no han afectat a cap col路lectiu m茅s de l鈥橧nstitut, tret del d鈥檕ficis. 脡s a dir, que paradoxalment, les treballadores d鈥檕ficis que s铆 que fan el canvi d鈥檋orari no el cobren i les treballadores que no fan les 40 hores les segueixen cobrant.

— MESURES DE SEGURETAT S脥. P脠RDUA DE DRETS, NO–

A partir de la Merc猫 de 2020 quan tornem a l鈥檋orari de 7 hores i 15 minuts, la direcci贸 de l’empresa vol tornar a negociar l鈥檃cord. Aquesta vegada, per part del Comit猫, es demana que es pagui el canvi horari tal com diu el conveni, o que no es facin efectius els 15 minuts de m茅s, la Direcci贸 no escolta al Comit猫 i de forma unilateral, estableix que de forma 鈥渧olunt脿ria鈥 les treballadores es poden acollir a un nou torn des de les 7:30h a 14:45 hores, aquesta vegada no per vestuaris sin贸 per brigades, cosa totalment incoherent, ja que aix貌 no t茅 en compte la capacitat real dels vestuaris, en haver vestuaris on es canvia m茅s d鈥檜na brigada. A m茅s, els 15 minuts s贸n insuficients per mantenir la dist脿ncia social i es donen cues a fora de vestuaris i barreja de torns. La seguretat i la salut no pot dependre de qu猫 volunt脿riament la gent s鈥檃culli a un torn per facilitar la dist脿ncia social.

El fet que tot el personal t猫cnic i administratiu teletreballi 茅s una mesura completament correcta amb la finalitat de protegir als companys i companyes que s铆 que poden fer-ho. Entenem que el treball d鈥檕ficis 茅s presencial i que no el podem fer des de casa, per貌 d’aqu铆 a desprotegir-nos d鈥檃questa manera, 茅s totalment intolerable.Si b茅 la nostra feina 茅s presencial, no pot ser que mentre una part de la plantilla 茅s protegida sense sortir de casa, l鈥檃ltra sigui exposada al transport p煤blic de dilluns a divendres, no es limiti l鈥檃forament dels vestuaris, es deixa a voluntat de la brigada fer torns sense respectar les mesures de distanciament, no es d贸na el temps necessari per desinfectar correctament els vestuaris i les zones comunes i es barreja gent de diferents centres de treball habitualment. I tot aix貌 amb unes mascaretes de dubtosa efic脿cia. Mentre la mesura efica莽 del teletreball 茅s imposada per l鈥橝juntament, la barbaritat a oficis ve del mateix Institut de Parcs i Jardins.

– L鈥橢MPRESA ELUDEIX RESPONSABILITAT SOBRE LA SALUT D鈥橭FICIS–

La CGT creu que no es pot posar en mans de la plantilla d’oficis decisions sobre la seva seguretat, ja que aix貌 茅s responsabilitat de l’empresa, i 茅s aquesta qui ha de fer tot el possible per evitar posar-la en perill adoptant les mesures preventives adequades. Davant d’aix貌, i despr茅s de deixar pal猫s a la Direcci贸 que no entenem aquestes mesures, que creiem que no protegeixen a la plantilla, i que a m茅s eren un greuge comparatiu alno aplicar el que est脿 recollit en conveni, la CGT va interposar una den煤ncia davant la Inspecci贸 de Treball.

Doncs b茅, LA INSPECCI脫 DE TREBALL ENS HA DONAT LA RA脫, i tamb茅 ent茅n que aquesta mesura adoptada per la direcci贸 per tal de garantir el distanciament social no 茅s efectiva, i insta a l鈥檈mpresa a adoptar mesures eficients pel que fa als torns d’entrada i sortida. La resposta de la direcci贸 ha sigut formular al路legacions mitjan莽ant un recurs aaquesta sent猫ncia, i no parlar amb el Comit猫 o les delegades de prevenci贸 per trobar solucions a aquesta manca de seguretat.

PROPOSTA CGT: Davant tot aix貌 exposat, la Secci贸 de la CGT demana REPRENDRE ELS TORNS AMB UNA HORA DE DIFER脠NCIA, el COBRAMENT CANVI D’HORARI tal com diu el conveni, la valoraci贸 de les mascaretes, ja que des del confinament han aparegut mascaretes molt millors que les que ens proporcionen i molt m茅s eficients, creaci贸 d鈥檜na comissi贸 peri貌dica amb l鈥檈mpresa i totes les seccions sindicals per tal de valorar les mesures implementades i preparar les mesures de protecci贸 extraordin脿ries davant  de nous decrets o de les possibles futures onades.

Fuente: Malesherbes.blogspot.com