March 7, 2021
De parte de Males Herbes

Drets davant la vaga general feminista del 8M 2021 i en general

A continuaci贸 us indiquem els principals dubtes en mat猫ria de drets per la Vaga General del 8M:

1.- A la meva empresa m鈥檋an dit que no puc fer vaga perqu猫 CCOO i UGT no han convocat, 茅s cert?

No, des de la CGT de Catalunya i altres sindicats hem convocat vaga general per a tota la classe treballadora, per tant hi ha cobertura legal.

2.- M鈥檋an dit que he de fer serveis m铆nims, aix貌 茅s cert?

A la majoria d鈥檈mpreses NO hi ha serveis m铆nims, nom茅s en aquelles on s鈥檕fereixen serveis essencials. Nom茅s en els casos on s鈥檕fereixin serveis essencials (per exemple: urg猫ncies hospital脿ries, bombers, transport p煤blic), les empreses, en base als serveis m铆nims fixats per l鈥橝dministraci贸, podran establir que es realitzin serveis m铆nims i ho hauran de notificar pr猫viament a les treballadores.

3.- He de preavisar al meu cap que faig vaga?

No, el dret de vaga 茅s un dret fonamental i el podem exercir lliurement. Nom茅s en el cas que haguem de fer serveis m铆nims veurem limitat aquest dret.

4.- Qu猫 suposa a nivell econ貌mic que faci vaga?

Que no cobrar脿s pel dia de vaga, ni meritar脿s les pagues extres aquell dia i no cotitzar脿s aquell dia a la seguretat social.

5.- El cap m鈥檋a dit que com jo no treballar茅 en el meu torn m鈥檋aur脿 de substituir un company que treballi entre setmana o que em canvi茂 amb ell el torn, aix貌 茅s legal?

No, si fas vaga ning煤 et pot substituir aquell dia i tampoc has de recuperar les hores de vaga. Si saps que t鈥檋an substitu茂t a la feina mentre feies vaga pots denunciar-ho a Inspecci贸 de Treball, s鈥檈st脿 vulnerant el teu dret de vaga.

6.- Realitzo el torn de nits, des de les 22h i fins les 6h del mat铆, aix貌 vol dir que nom茅s podr茅 fer vaga fins les 12h de la nit?

No, el m茅s normal 茅s que comencis la vaga en el darrer torn del 7 de mar莽 o que la facis al darrer torn del 8 de mar莽 que finalitza el dia 9. En tot cas tens cobertura per fer vaga tota la teva jornada de treball, comenci el dia 7 o finalitzi el dia 9.

7.- S贸c treballadora de la llar, tinc dret a fer vaga?

S铆, si tens un contracte laboral escrit o verbal et trobes emparada pel dret de vaga com qualsevol altra treballadora amb la resta de drets.

8.- M鈥檋an assignat serveis m铆nims per貌 tinc un company que no vol fer vaga i em pot substituir, es pot fer?

S铆, comuniqueu al vostre cap aquesta situaci贸, el teu company et podr脿 substituir en els serveis m铆nims i tu podr脿s fer vaga.

9.- El meu cap m鈥檕bliga a mi a fer serveis m铆nims perqu猫 s贸c qui ha promogut la vaga a la meva feina, aix貌 茅s legal?

No, l鈥檃ssignaci贸 arbitr脿ria de serveis m铆nims a un treballador 茅s sancionable.

10.- Puc decidir fer vaga un cop comen莽ada la jornada laboral?

S铆, pots decidir en qualsevol moment que fas vaga dins la jornada de vaga i sempre que no se t鈥檋agin assignat serveis m铆nims.

Secci贸 Sindical de la CGT a l’Ajuntament de Barcelona

Fuente: Malesherbes.blogspot.com