March 3, 2021
De parte de Nodo50
321 puntos de vista


Ja fa deu anys d鈥檈n莽脿 que Montserrat Anguiano va comen莽ar a desenvolupar la seva creaci贸 art铆stica. Els primers passos van consistir a elaborar i interpretar can莽ons que acompanyava amb performances visuals i projeccions dels seus quadres. 鈥淓ra la manera d鈥檈xpressar el que sorgia de les meves entranyes鈥, explica Anguiano.

Aquest impuls creatiu s鈥檌nspirava en algunes de les muses de refer猫ncia, entre les quals la cantant i poeta Pj Harvey, Radiohead o Thom Yorke, de qui va extreure un estil en qu猫 flueixen lletres melanc貌liques i tristes que, segons ella, l鈥檋an seguit fins avui i que, en part, tamb茅 ha extret a for莽a d鈥檈scoltar la m脿gica veu de Jeff Buckley.

Si inicialment l鈥檕bra d鈥橝nguiano s鈥檋avia centrat en la poesia i la m煤sica, a partir del 2015 va donar un tomb definitiu despr茅s que opt茅s per la pintura com a principal via d鈥檈xpressi贸

En aquest per铆ode, Anguiano (Barcelona, 1982) envoltava les lletres d鈥檜na atmosfera t猫rbola i opaca. 鈥淓ra una dona negra en un m贸n de blancs, ra贸 per la qual no 茅s estrany que, sense ser-ne gaire conscient, les meves icones reflectissin gent oposada a all貌 que representava鈥. I 茅s que, tal com recorda, va ser adoptada per una fam铆lia catalana despr茅s que la seva mare, de Guinea Equatorial, decid铆s abandonar-la al poc de n茅ixer, d鈥檃qu铆 que 鈥渃onstantment experimenti la viv猫ncia de dos universos paral路lels鈥. M茅s endavant, i a mesura que va acceptar la seva negritud, la fesomia de les seves creacions van integrar nous matisos. 鈥溍塻 el moment que incorporo nous escrits amb la clara voluntat d鈥檈mpoderar la dona a trav茅s de l鈥檃rt鈥, comenta l鈥檃rtista.

Un altre referent occidental per a Anguiano ha estat el poeta Leopoldo Mar铆a Panero, que amb les seves lletres va amarar la seva adolesc猫ncia i part de la seva maduresa, cosa que 鈥渆m va servir de vehicle per purgar dimonis i fugir de les ombres鈥. Panero, exponent d鈥檜n art que transita per la fam铆lia, el pas del temps i altres temes, ha esdevingut per ella la porta per coquetejar amb la sensualitat, el sexe i la feminitat; de la mateixa manera que Bukowski i Nick Cave han proporcionat als seus relats un to m茅s surrealista.


El canvi de rumb

Si fins llavors l鈥檕bra d鈥橝nguiano s鈥檋avia centrat en la poesia i la m煤sica, a partir del 2015 va donar un tomb definitiu despr茅s que opt茅s per la pintura com a principal via d鈥檈xpressi贸. Una pintura que ella defineix com a 鈥渁bstracci贸 figurativa africana鈥, en la qual els conceptes m茅s personals i descriptius es fusionen amb l鈥檜nivers del seu entorn. No sols aix貌: l鈥檃rtista deixa enrere la foscor 鈥揳leshores nom茅s es mantindr脿 en els seus escrits鈥 i abra莽a la llum i uns colors que donen una for莽a extraordin脿ria a cada un dels seus quadres. 鈥淛ugo amb fons coloristes, sobre els quals represento en blanc i negre les feminitats afrodescendents鈥. Un joc de contrastos amb qu猫 revela la dualitat que suposa, tant per ella com per altres dones afrodescendents, trobar-se 鈥渆n els llimbs entre dos mons: la part occidental i la part africana鈥.

L鈥檈studi de Montserrat Anguiano a Barcelona |Guillem Vives

Durant aquest proc茅s, en qu猫 definia i revisava la seva identitat, Anguiano va viure un altre episodi que va marcar la seva obra: l鈥檃ny 2017 va viatjar a la seva terra d鈥檕rigen de la m脿 de la seva mentora, l鈥檈mpres脿ria i coach Bisila Bokoko, la primera dona negra que ha sigut portada de la revista Vogue Espanya.

En el curs del viatge a Guinea, Anguiano va quedar fascinada pels colors amb qu猫 estaven estampades les cases, molt oposats als primaris ic貌nics i que han enriquit els seus quadres de tonalitats roses, blaves, turqueses i grogues. Aquesta explosi贸 crom脿tica que li ha perm猫s exaltar encara m茅s la bellesa de la feminitat negra, conscient que 鈥渉em de donar un cop a la taula i reivindicar qui som鈥, diu Anguiano, per qui en aquesta progressi贸 tamb茅 l鈥檋an inspirat artistes com Basquiat, Gustav Klimt, Schiele, Mucha, Modigliani, Kahlo o Lempicka. Aquests creadors l鈥檋an emp猫s a definir un estil que ha vingut a anomenar Afropop, on sobre fons abstractes i coloristes retrata figures que han marcat la hist貌ria de la comunitat afro.


Un plantejament hol铆stic

L鈥檕bra de Montserrat Anguiano mai no ha deixat de reflectir el seu itinerari vital, sempre permeable a noves tend猫ncies art铆stiques. Prova d鈥檃ix貌 茅s quan hi afegeix l鈥檃rt corporal, que seguint la l铆nia de colors i significats po猫tics, converteix el cos nu femen铆 en el llen莽 perfecte. Va ser l鈥檃ny 2019, moment en qu猫 Anguiano aconsegueix transcendir l鈥檃staticitat dels quadres al moviment, fet que es tradueix en una obra que respira, dansa, balla i sent al mateix temps. 鈥淢ostro com la poesia crema, la poesia dol i cura i, en el seu conjunt, l鈥檃rt esdev茅 una eina hol铆stica on afloren totes les emocions prohibides鈥.

En aquest sentit, l鈥檕bra de l鈥檃rtista afrocatalana esdev茅 el mitj脿 a trav茅s del qual descobreix el seu interior i expressa la forma que t茅 d鈥檈stimar i viure, ja que 鈥渕鈥檃llibera i em dona eines鈥. Per貌 m茅s enll脿 d鈥檃quest recurs 铆ntim i terap猫utic, tamb茅 cont茅 un vessant pedag貌gic, at猫s que desconstrueix l鈥檈stereotip arcaic que existeix sobre la dona negra, motiu pel qual ens ensenya els seus referents aut貌ctons i els de la di脿spora, posant especial 猫mfasi en les afrodescendents catalanes i espanyoles. 鈥淎 part de mirar els EUA, no hem d鈥檕blidar que tenim exemples m茅s a prop del que pensem; i aix貌 ens ajuda a descobrir un continent afric脿 que est脿 ple de saviesa, cultura i coneixement鈥.

L鈥檈closi贸 d鈥橝nguiano com a artista polifac猫tica rau, per tant, en la seva capacitat de conjugar elements de la tradici贸 africana amb tend猫ncies m茅s modernes o contempor脿nies

L鈥檈closi贸 d鈥橝nguiano com a artista polifac猫tica rau, per tant, en la seva capacitat de conjugar elements de la tradici贸 africana amb tend猫ncies m茅s modernes o contempor脿nies. De la mateixa manera que fusiona sensualitat i dol莽or al costat d鈥檃quella mirada punyent que han encarnat dones tan compromeses com Josephine Baker, Sojouner Truth, Angela Davis, Rosa Parks, Marsha P. Johnson, Sara Baartman, Harriet Tubman, Luc铆a Mbomio, Bisila Bokoko i altres feministes. 鈥淏usco una mirada positiva, d鈥檈speran莽a i llum, sense defugir el conflicte social, racial i estructural que patim i del qual, m茅s que mai, 茅s necessari parlar鈥, explica.

Anguiano ensenya els seus referents aut貌ctons i els de la di脿spora, posant especial 猫mfasi en les afrodescendents catalanes i espanyoles |Guillem Vives

Amb aquesta doble premissa, Montserrat Anguiano continua tra莽ant noves disciplines i indagant altres accions amb qu猫 projectar les seves inquietuds. Un cam铆 que tamb茅 inclou el treball amb altres artistes, a trav茅s dels quals aprofundeix l鈥櫭璶tima relaci贸 que mantenen el feminisme, la igualtat social i l鈥檃ntiracisme.

De les seves 煤ltimes propostes destaca la mostra Dona, mujer, woman, realitzada amb l鈥檃rtista gr脿fic Rub茅n Ant贸n i on es representen 27 feminitats afrodescendents que tenen en com煤 la seva exemplaritat militant, a m茅s de la creaci贸 de murals en espais p煤blics i privats.

Tamb茅, seguint el mateix patr贸, ha comen莽at un projecte amb els reconeguts fotoperiodistes Jordi 脫tix i Pere Josep Montiel, exposicions pict貌riques que aniran recorrent diversos locals de Catalunya i la publicaci贸 del seu primer llibre de poemes. Un calidoscopi art铆stic amb qu猫 Montserrat Anguiano esplaia el seu segell inconfusible, on la bellesa de les composicions conviden l鈥檈spectador a ampliar l鈥檈sperit cr铆tic i descolonitzar les nostres ments.




Fuente: Directa.cat