March 12, 2021
De parte de CGT Pais Valencia I Murcia

El 13 de marzo la Plataforma de Defensa del Ferrocarril de CGT, Indignats amb Renfe y la Plataforma d鈥橴suaries del Tren valenci脿, hemos convocado una concentraci贸n en la estaci贸n de Camporrobles a las 12 de la ma帽ana, que coincide con la convocada por la Plataforma 鈥淧ueblos con el Tren鈥, y, as铆 mismo,  apoyamos tambi茅n las concentraciones de la Federaci贸n de Asociaciones de Vecinos de Xirivella, y la Asociacion de Vecinos, Encreullades Polideportivo de Aldaia, en Xirivella y Aldaia, tambi茅n a las 12h, as铆 como a las concentraciones en el resto de estaciones de Utiel a Aranjuez, en este momento crucial para la supervivencia de la l铆nea f茅rrea.

Desde el 25 de noviembre de 1947, en que se uni贸 el 煤ltimo tramo de esta l铆nea en Enguidanos, esta l铆nea ha sido vertebradora de los territorios por los que pasa, contribuyendo al desarrollo social y econ贸mico.

En los 煤ltimos 35 a帽os, las inversiones han sido pr谩cticamente nulas, y el progresivo deterioro de la l铆nea ha significado una constante reducci贸n de servicio y calidad del mismo.

El constante deterioro de la infraestructura ha llevado a que los tiempos de viaje hayan aumentado a casi el doble, ya que entre Valencia y Madrid, hasta su cierre, costaban pr谩cticamente 8h, muy superior a las 4,20h que tardaba el TALGO y el TER en los a帽os ochenta por esa misma l铆nea.

En la actualidad, existen limitaciones de velocidad a 20 y 30 Km/h por deterioro de la infraestructura, y entre Utiel y Cuenca, la velocidad m谩xima, es solo de 60 km/h, por los que tarda m谩s de 2h en recorrer los 120km que separan estas localidades.

Desde las diferentes administraciones, no se han tenido en cuenta las necesidades de las poblaciones de estas comarcas, que han sufrido restricciones de servicio sistem谩ticas, cierres de estaciones, y supresi贸n de trenes, que se ha agravado por la pandemia del COVID-19 y de la Borrasca Filomena, que ha apuntillado la l铆nea, y que, de no mantener una presi贸n ciudadana hacia las Administraciones y el Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana, corre un serio peligro de cierre definitivo.

El 1 de enero de 2020, 147 estaciones, se quedaron sin personal en toda la Red Ferroviaria, entre ellas, la de Camporrobles, con lo que ello comporta en cuanto a seguridad y calidad del servicio, sobre todo en informaci贸n, salas de espera, wc, etc.

Unos d铆as m谩s tarde, y seg煤n acuerdo de investidura del actual Gobierno, este se comprometi贸 a reabrir las estaciones, pero, solo lo hizo en 27 de ellas, incumpliendo claramente el acuerdo y dando una nueva vuelta de tuerca en la asfixia que sufren las zonas rurales y poco pobladas de la 鈥淓spa帽a Vaciada鈥

En 2013, la frecuencia de trenes entre Camporrobles y Valencia, o Cuenca, era de 4 trenes por sentido, pero, con la entrada de las Obligaciones de Servicio P煤blico (OSP) en junio de 2013, se suprimieron 40.000 trenes anuales en toda la Red, y la frecuencia qued贸 en 3 por sentido. Con la llegada de la pandemia, circulaba solo un tren por sentido.

Restablecida la 鈥渘ueva normalidad鈥, la frecuencia qued贸 en dos servicios por sentido, pero, solo hasta la llegada de 鈥淔ilomena鈥, que paraliz贸 el servicio, al igual que en buena parte de la Red Ferroviaria.

Lo que denunciamos en esta Nota de Prensa, la Plataforma de Defensa del Ferrocarril de CGT, Indignats amb Renfe y la Plataforma d鈥橴suaries del Tren valenci脿 es, adem谩s de la situaci贸n anterior de falta de servicio en la l铆nea, la situaci贸n actual, que suprimi贸 el servicio el pasado 8 de enero, y en este momento, continua sin circulaciones por este tramo, siendo el 煤nico de toda la Red Nacional que continua sin restablecerse.

Desde las Plataformas convocantes, reivindicamos la reapertura y rehabilitaci贸n de la l铆nea, asi como, medidas encaminadas a ampliar el servicio ferroviario entre Camporrobles, Utiel y Valencia, que con una m铆nima inversi贸n, si la comparamos con las obras fara贸nicas, podr铆a dar un servicio imprescindible a las comarcas de interior.

Como ejemplo, podemos tomar la l铆nea de Alta Velocidad entre Valencia y X脿tiva, construida hace 13 a帽os y todav铆a no est谩 en servicio, aunque est谩 finalizada su construcci贸n desde hace 9 a帽os, o el puente sobre el r铆o X煤quer, que se construy贸 en la misma fecha, y por el que no ha pasado todav铆a ni un solo tren, mientras a 20 metros, existen dos puentes met谩licos, en la l铆nea convencional Valencia-X脿tiva, por los que pasan 210 trenes diarios con una limitaci贸n de velocidad a 30km/h por el mal estado de los puentes.

Para ser pr谩cticos, solamente con las traviesas que hay almacenadas desde hace d茅cadas en la estaci贸n de Utiel, se podr铆an cambiar los 20 km que unen Utiel y Camporrobles, o siendo m谩s ambiciosos todav铆a, con las 294.000 traviesas que se cambiaron entre Valencia y Castell贸, se pod铆an haber cambiado hasta Cuenca.

Adem谩s, la estaci贸n de Camporrobles, como 煤ltima poblaci贸n del Pais Valenci脿, en esta l铆nea, deber铆a ser el final de la C3, o, al menos, que 2 de los 5 trenes que llegan a Utiel, podr铆an tener el final del servicio en Camporrobles, que pasar铆a a duplicar el servicio y la oferta a las personas usuarias, adem谩s, sin ning煤n coste econ贸mico, o mejor dicho, m铆nimo, ya que habr铆a que mantener el personal en la estaci贸n de Camporrobles.

Tambi茅n existe una nueva espada de Damocles sobre esta l铆nea, como es el cierre propuesto de la estaci贸n de Carboneras de Guadaza贸n, que dejar铆a las dos estaciones que quedaban abiertas, sin personal, e imposibilitando que se puedan realizar cruces de trenes y por tanto dejando el 鈥渃ant贸n ferroviario鈥 entre Cuenca y Utiel, mas de 120 km, sin ninguna estaci贸n operativa, lo que condicionar铆a el servicio y obligar铆a a una nueva reducci贸n del mismo si se produce el cierre de esta estaci贸n.

Por todo ello, desde las plataformas convocantes y las que apoyan esta movilizaci贸n, pedimos a toda la ciudadan铆a, y sobre todo a las personas usuarias, que acudan a estas concentraciones, as铆 como a las que se convocar谩n a final del mes de marzo en la estaci贸n de Utiel, y en la Estaci贸 del Nord, de Val猫ncia, y la marcha ciclista-reivindicativa que recorrer谩 Utiel y Camporrobles en el mes de abril, para pedir tambi茅n la reapertura, rehabilitaci贸n y un servicio intermodal que facilite el transporte de bicicletas, como complemento social y alternativa tur铆stica y econ贸mica de la zona. La bici y el tren, se complementan perfectamente y su uso compartido es clave en un futuro sostenible.

Que no t鈥檈sborren el tren

El 13 de mar莽 la Plataforma de Defensa del Ferrocarril de CGT, Indignats amb Renfe i la Plataforma d鈥橴suaries del Tren valenci脿, hem convocat una concentraci贸 en l鈥檈staci贸 de Camporrobles a les 12 del mat铆, que coincideix amb la convocada per la Plataforma 鈥淧obles amb el Tren鈥, i, aix铆 mateix, secundem tamb茅 les concentracions de la Federaci贸 d鈥橝ssociacions de Ve茂ns de Xirivella, i l鈥橝ssociaci贸 de Ve茂ns, Encreullades Poliesportiu d鈥橝ldaia, a Xirivella i Aldaia, tamb茅 a les 12h, aix铆 com a les concentracions en la resta d鈥檈stacions d鈥橴tiel a Aranjuez, en aquest moment crucial per a la superviv猫ncia de la l铆nia f猫rria.

Des del 25 de novembre de 1947, en qu猫 es va unir l鈥櫭簂tim tram d鈥檃questa l铆nia en Enguidanos, aquesta l铆nia ha sigut vertebradora dels territoris pels quals passa, contribuint al desenvolupament social i econ貌mic.

En els 煤ltims 35 anys, les inversions han sigut pr脿cticament nul路les, i la progressiva deterioraci贸 de la l铆nia ha significat una constant reducci贸 de servei i qualitat d鈥檃quest.

La constant deterioraci贸 de la infraestructura ha portat al fet que els temps de viatge hagen augmentat a quasi el doble, ja que entre Val猫ncia i Madrid, fins al seu tancament, costaven pr脿cticament 8h, molt superior a les 4,20h que tardava el TALGO i el TER en els anys huitanta per aqueixa mateixa l铆nia.

En l鈥檃ctualitat, existeixen limitacions de velocitat a 20 i 30 Km/h per deterioraci贸 de la infraestructura, i entre Utiel i Conca, la velocitat m脿xima, 茅s nom茅s de 60 km/h, pels quals tarda m茅s de 2h a rec贸rrer els 120km que separen aquestes localitats.

Des de les diferents administracions, no s鈥檋an tingut en compte les necessitats de les poblacions d鈥檃questes comarques, que han patit restriccions de servei sistem脿tiques, tancaments d鈥檈stacions, i supressi贸 de trens, que s鈥檋a agreujat per la pand猫mia del COVID-19 i de la Borrasca Filomena, que ha apuntillat la l铆nia, i que, de no mantindre una pressi贸 ciutadana cap a les Administracions i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, corre un seri贸s perill de tancament definitiu.

L鈥1 de gener de 2020, 147 estacions, es van quedar sense personal en tota la Xarxa Ferrovi脿ria, entre elles, la de Camporrobles, amb el que aix貌 comporta quant a seguretat i qualitat del servei, sobretot en informaci贸, sales d鈥檈spera, wc, etc.

Uns dies m茅s tard, i segons acord d鈥檌nvestidura de l鈥檃ctual Govern, aquest es va comprometre a reobrir les estacions, per貌, nom茅s ho va fer en 27 d鈥檈lles, incomplint clarament l鈥檃cord i donant una nova volta de rosca en l鈥檃sf铆xia que pateixen les zones rurals i poc poblades de la 鈥淓spanya Buidada鈥

En 2013, la freq眉猫ncia de trens entre Camporrobles i Val猫ncia, o Cuenca, era de 4 trens per sentit, per貌, amb l鈥檈ntrada de les Obligacions de Servei P煤blic (OSP) al juny de 2013, es van suprimir 40.000 trens anuals en tota la Xarxa, i la freq眉猫ncia va quedar en 3 per sentit. Amb l鈥檃rribada de la pand猫mia, circulava nom茅s un tren per sentit.

Restablida la 鈥渘ova normalitat鈥, la freq眉猫ncia va quedar en dos serveis per sentit, per貌, nom茅s fins a l鈥檃rribada de 鈥淔ilomena鈥, que va paralitzar el servei, igual que en bona part de la Xarxa Ferrovi脿ria.

El que denunciem en aquesta Nota de Premsa, la Plataforma de Defensa del Ferrocarril de CGT, Indignats amb Renfe i la Plataforma d鈥橴suaries del Tren valenci脿 茅s, a m茅s de la situaci贸 anterior de falta de servei en la l铆nia, la situaci贸 actual, que va suprimir el servei el passat 8 de gener, i en aquest moment, cont铆nua sense circulacions per aquest tram, sent l鈥櫭簄ic de tota la Xarxa Nacional que cont铆nua sense restablir-se.

Des de les Plataformes convocants, reivindiquem la reobertura i rehabilitaci贸 de la l铆nia, asi com, mesures encaminades a ampliar el servei ferroviari entre Camporrobles, Utiel i Val猫ncia, que amb una m铆nima inversi贸, si la comparem amb les obres fara貌niques, podria donar un servei imprescindible a les comarques d鈥檌nterior.

Com a exemple, podem prendre la l铆nia d鈥橝lta Velocitat entre Val猫ncia i X脿tiva, constru茂da fa 13 anys i encara no est脿 en servei, encara que est脿 finalitzada la seua construcci贸 des de fa 9 anys, o el pont sobre el riu X煤quer, que es va construir en la mateixa data, i pel qual no ha passat encara ni un sol tren, mentre a 20 metres, existeixen dos ponts met脿l路lics, en la l铆nia convencional Val猫ncia-X脿tiva, pels quals passen 210 trens diaris amb una limitaci贸 de velocitat a 30km/h pel mal estat dels ponts.

Per a ser pr脿ctics, solament amb les travesses que hi ha emmagatzemades des de fa d猫cades en l鈥檈staci贸 d鈥橴tiel, es podrien canviar els 20 km que uneixen Utiel i Camporrobles, o sent m茅s ambiciosos encara, amb les 294.000 travesses que es van canviar entre Val猫ncia i Castell贸, es podien haver canviat fins a Conca.

A m茅s, l鈥檈staci贸 de Camporrobles, com a 煤ltima poblaci贸 del Pais Valenci脿, en aquesta l铆nia, hauria de ser el final de la C3, o, almenys, que 2 dels 5 trens que arriben a Utiel, pogueren tindre el final del servei a Camporrobles, que passaria a duplicar el servei i l鈥檕ferta a les persones usu脿ries, a m茅s, sense cap cost econ貌mic, o millor dit, m铆nim, ja que caldria mantindre el personal en l鈥檈staci贸 de Camporrobles.

Tamb茅 existeix una nova espasa de D脿mocles sobre aquesta l铆nia, com 茅s el tancament proposat de l鈥檈staci贸 de Carboneras de Guadaza贸n, que deixaria les dues estacions que quedaven obertes, sense personal, i impossibilitant que es puguen realitzar encreuaments de trens i per tant deixant el 鈥渃ant贸 ferroviari鈥 entre Conca i Utiel, mes de 120 km, sense cap estaci贸 operativa, la qual cosa condicionaria el servei i obligaria a una nova reducci贸 del mateix si es produeix el tancament d鈥檃questa estaci贸.

Per tot aix貌, des de les plataformes convocants i les que donen suport a aquesta mobilitzaci贸, demanem a tota la ciutadania, i sobretot a les persones usu脿ries, que acudisquen a aquestes concentracions, aix铆 com a les que es convocaran a final del mes de mar莽 en l鈥檈staci贸 d鈥橴tiel, i en la Estaci贸 del Nord, de Val猫ncia, i la marxa ciclista-reivindicativa que recorrer脿 Utiel i Camporrobles el mes d鈥檃bril, per a demanar tamb茅 la reobertura, rehabilitaci贸 i un servei intermodal que facilite el transport de bicicletes, com a complement social i alternativa tur铆stica i econ貌mica de la zona. La bici i el tren, es complementen perfectament i el seu 煤s compartit 茅s clau en un futur sostenible.

Fuente: Cgtpv.org